فهرست مطالب

فصلنامه کیمیای هنر
پیاپی 43 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شهریار شکرپور*، زهرا مهدی پور مقدم صفحات 7-22

    زیورآلات معاصر هند؛ با قدمتی کهن، همچون یک فرهنگ لغت گسترده با مفاهیم بسیار، همواره فراتر از تزیین بدن به شمار آمده اند. آن ها، به عنوان رسانه ای از سنت، هویت تاریخی، فرهنگ غنی و تغییراتی که در ادوار مختلف تمدن هند ایجاد شده، صحبت می کنند. امروزه آنچه در جامعه ای همانند هند می تواند بیش از همه، توجه هر بیننده ای را به خود جلب کند، حضور هم زمان فرهنگ های مختلف است که هرگز از هند حذف نمی شوند، بلکه نوعی امتداد در بطن تحولات و تغییرات تاریخی فرهنگی هند وجود دارد که به بهترین وجه در زیورآلات معاصر تبلور یافته است. در این پژوهش برآنیم تا با استناد به رویکرد گفتگومندی باختین (روشی برای مطالعه آثار هنری) بپردازیم و پاسخ این پرسش را بدهیم: چگونه گفتگومندی در دریافت مفهوم زیورآلات معاصر هند بروز پیدا کرده است؟ هدف، پی بردن به نحوه شکل گیری و تحلیل آن ها با توجه به مفاهیم اساسی گفتگومندی است؛ زیرا به عقیده باختین، گفتگومندی روش خاص نگریستن به جهان است. با توجه به اینکه جلوه های معنا در زیورآلات معاصر هند، ممکن است به شکلی نهفته وجود داشته باشد، درک آن ها با توجه به زمینه ای در دل فرهنگ دیگر و درنتیجه گفتگومندی امکان پذیر شده است. یافته ها، به روش توصیفی تحلیل محتوا انجام شده اند که بیان می کنند، با توجه به انواع گفتار و چندصدایی در شکل گیری زیورآلات، هنرمند معاصر، یک بار به عنوان خالق با مخاطبی برتر وارد گفتگو شده و بار دیگر، خود به عنوان مخاطب از بیرون به متن شکل می دهد و با «دیگری» ارتباط برقرار می کند. یعنی این آثار، مسیری یک طرفه از هنرمند به سمت مخاطب نیست. بلکه به عنوان یک رسانه مادی عمل می کند؛ که به گفتگو، شکل هنری ملموس می بخشد و به آن امکان می دهد تا در جامعه به عنوان یک کنش گفتاری بین خود و دیگری یا بین هنرمند و مخاطب در گردش باشد. آنچه در این بین مبادله می شود معنایی دارد و معنا واقعیت گفتگوست و خصلتی پاسخگرانه دارد؛ این معنا فقط با وساطت نشانه ای اتفاق می افتد که به عنوان «دیگری» از بیرون به متن زیورآلات وارد شود. با توجه به این رویکرد، هیچ گفتار اول و آخری در زیورآلات حضور ندارد و معنای به دست آمده نسبی و بی پایان است. درنهایت ما به عنوان مخاطب، در زمان و مکان شخصی خود به این آثار می نگریم به ظاهر هنرمندی هندی در سال 2020 خلق کرده است؛ بنابراین، در باطن خود، به طور کامل متعلق به هنرمند نیست، و همواره به گذشته و مبادی خود بازمی گردد.

    کلیدواژگان: گفتگومندی، دیگری، هنرمند، زیورآلات، مخاطب، باختین، هند
  • سیده نفیسه ضرغامی*، حسن بلخاری قهی، بهمن نامورمطلق صفحات 23-40

    یکی از موارد ی که د ر تد وین تاریخ هنر ایران به کار می آید مرقعات است. این مرقعات، که از صورت های ابتد ایی آغاز شد ه، اند ک اند ک به شکلی تخصصی د رآمد ه، به ویژه با افزود ه شد ن د یباچه، نقشی مهم د ر شکل گیری تاریخ نگاری هنر یافته است. مرقع بهرام میرزا (951ق) از این منظر از مرقعات برجسته است؛ مجموعه ای با د یباچه ای مهم و تصاویر و خطاطی ها و آرایه های چشم گیر. هد ف این پژوهش، طبقه بند ی گونه های بصری د ر این مرقع، بررسی ویژگی ها و کارکرد های گونه اجتماعی و مضامین آن است. این پژوهش د ر جهت پاسخ به این پرسش است که گونه اجتماعی د ر مرقع بهرام میرزا چه آثاری را د ر بر می گیرد و شامل چه مضامینی می شود. فرض ما د ر این مقاله بر اهمیت گونه اجتماعی است که بر موضوع افراد د ربار و جایگاه اجتماعی آنها تکیه د ارد . نگاره های این مرقع از منظر گونه شناختی با تکیه بر نظریه ژرار ژنت، مشتمل است بر انواع حماسی، اجتماعی و تغزلی. نگارند گان این مقاله، با تمرکز بر مضمون های گونه اجتماعی، می کوشند نخست اهمیت این نگاره ها و سپس وجوه امتیاز آن ها را نشان د هند . بررسی محتوایی و ظاهری (شکلی) این نگاره ها نشان می د هد که با تغییر زمینه های اجتماعی و احتمالا ذوق و پسند حامیان آثار، نگارگران میل به نمایش «انسان» و از آن طریق، طبقات مختلف اجتماعی پید ا کرد ه اند . تحلیل این نگاره ها، جز آن که بعضی مناسبات د ربار و زند گی اجتماعی د رباری را نشان می د هد ، بخش هایی از افت وخیزهای سبکی د ر سنت نگارگری و ارتباط آن با طبیعت گرایی نسل بعد ی را آینگی می کند . گونه اجتماعی د ر این مرقع مستند اتی مصور را به نمایش می گذارد که طبقات اجتماعی حاکمان، سلحشوران، و خد متگزاران و ملازمان را با جزییات واقع گرایانه مخصوص به خود شان اعتبار بخشید ه است. روش تحقیق د ر این پژوهش، بنیاد ی و مبتنی بر سه فرایند   «وصف»، «تحلیل» و «ارزیابی» است.

    کلیدواژگان: نگارگری صفوی، مرقع بهرام میرزا، ژرار ژنت، گونه شناسی، گونه اجتماعی، سبک واقع گرایی
  • لیلا امینی، علی مرادخانی*، جلال الدین سلطان کاشفی، محمد شکری صفحات 41-56

    زیبایی شناسی زند گی روزمره یکی از شاخه های د انش زیبایی شناسی است. تا قرن بیستم زیبایی شناسی کلاسیک معطوف به موضوع آثار هنرهای تجسمی و کمتر متوجه بستر شکل گیری اقسام هنرهای زیبا د ر بافتار تجربه زند گی روزانه انسان و طبیعت بود . طی چند د هه اخیر جنبشی پد ید آمد که با پرهیز از آن رویکرد یکسونگر هنرمحور، سعی کرد پیوند ی نزد یک میان تجربه هنرهای زیبا با تجربه سایر عرصه های زند گی روزمره ایجاد کند . همین امر موجب پید ایش رشته مطالعاتی جد ید با عنوان زیبایی شناسی زند گی روزمره شد . جان د یویی، فیلسوف پراگماتیست، د ر کتاب هنر به مثابه تجربه به تبیین آرای خود د ر باب مفهوم تجربه زیبایی شناسی زند گی روزمره پرد اخت. هد ف اصلی مقاله یافتن چیستی زیبایی زند گی روزمره براساس آرای جان د یویی است. از این روی، پس از بررسی مفاهیم و نظریه های مختلف د ر باب زیبایی شناسی زند گی روزمره به بررسی د و نمونه تحلیلی زیبایی شناسی زند گی روزمره د ر هنر معماری خانه های سنتی ایرانی (خانه ملاباشی اصفهان) و هنر شعر (سهراب سپهری) پرد اخته می شود . نتیجه اینکه زیبایی شناسی زند گی روزمره همان «زیبایی شناسی آن حضور» است که د ر مواجهه با هر چیزی اعم از زیبا و نازیبا موجب  تغییر نوع حضور انسان د ر زیست جهانی نو با  الگویی هاپتیکی می شود . گرد آوری مقاله حاضر به صورت فیش برد اری از منابع کتابخانه ای و سایت های معتبر اینترنتی و روش تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی است.

    کلیدواژگان: زیبایی شناسی زند گی روزمره، جان د یویی، زیبایی شناسی آن حضور، معماری خانه های سنتی ایرانی، خانه ملاباشی اصفهان، شعر سهراب سپهری
  • حنیف رحیمی پردنجانی*، عبدالله آقایی صفحات 57-71

    افزون بر هد ف های متعد د تاریخی، اد بی و کتاب شناختی که برای د یباچه های مرقع ذکر می شود ، د یباچه مجالی بود تا اد یبان و هنرمند ان بتوانند با مهارت و د انش خود ، از موجود یت هنر و هنرمند د فاع کنند . البته همه مولفان به این موضوع توجه ند اشتند که این خود نشان می د هد ضرورت های زمانه آنان را وا می د اشت تا بخشی از د یباچه را به این امر اختصاص د هند . پژوهش حاضر سعی د ارد به این بخش از د یباچه های مرقع توجه کند و به این پرسش پاسخ د هد که مولفان د یباچه های مرقع د ر د وره های تیموری و صفوی از چه شیوه هایی برای مشروعیت بخشی به هنر بهره می گرفتند. هد ف پژوهش، تحلیل متون تاریخ نگاری هنر ایران به منظور تعیین شیوه های استد لال و مشروعیت بخشی مولفان د یباچه های مرقع د ر د وره های مذکور است. برای حصول به هد ف پژوهش، از روش توصیفی تحلیلی و شیوه کتابخانه ای د ر گرد آوری اطلاعات بهره گرفته شد . نحوه تبیین مسیله به این صورت بود که ابتد ا با تبارشناسی شیوه های مشروعیت بخشی د ر د یگر ژانرهای اد بی و تاریخی، نحوه انعطاف آن ها و شکل گیری ساختاری  متناسب با مرقع، مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان می د هند که نخستین بار شرف الد ین علی یزد ی با ایجاد تغییراتی د ر ساختار د یباچه نویسی، راه را بر نوشتن د یباچه بر مرقع هموار کرد . د ر اد امه با بررسی محتوا و استد لال های مولفان د یباچه های مرقع به تفکیک د وره های تیموری و صفوی، شیوه های مشروعیت بخشی آن ها به هنر، استخراج و د ر جد ول تطبیق د اد ه شد . نتایج پژوهش نشان می د هد که مولفان د یباچه های مرقع از پنج شیوه برای مشروعیت بخشی به هنر بهره برد ه اند که عبارتند از: 1. شیوه هستی شناختی: مشروعیت از طریق جایگاه هنر د ر نظام هستی؛ 2. شیوه کارکرد ی: مشروعیت بر حسب کارکرد های هنر د ر جامعه؛ 3. شیوه ذاتی: مشروعیت بخشی از طریق اثبات بنیان یگانه و مشروع برای هنر؛ 4. شیوه تاریخی: مشروعیت بخشی از طریق شخص معتبر و سلسله استاد شاگرد ی و 5. شیوه روایی: مشروعیت د هی با استفاد ه از احاد یث و روایات.

    کلیدواژگان: د یباچه مرقع، د یباچه مرقع تیموری، د یباچه مرقع صفوی، مشروعیت هنر، د فاع از هنر
  • سید محسن موسوی* صفحات 73-87

    نوشتار حاضر به مطالعه تطبیقی نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات، بر مبنای اند یشه کوماراسوآمی می پرد ازد . اهمیت انتخاب اند یشه کوماراسوآمی د ر این تطبیق، براساس امر غیرمنتظره ای است که د ر آثار وی وجود د ارد ؛ یعنی برشمرد ن عناصر نامطلوب د ر مورد هنر اسلامی. این د ر حالی است که سایر هم مسلکان وی با مبانی مشابه به ستایش این هنر می پرد ازند . هد ف ما از این تطبیق اثبات این گزاره است که این عناصر نامطلوب بر کل هنر اسلامی د لالت نمی کند ، بلکه بر بخش خاصی از این هنر، به ویژه مکتب گورکانی، مطابق است و هنری مانند مکتب هرات یکی از نقاط شکوه هنر سنتی مورد تایید کوماراسوآمی است. برای نیل به این هد ف، از روش تحقیق توصیفی تحلیلی، با رویکرد تطبیقی، بهره گرفته شد ه است. حاصل این مطالعه، وجود عناصر غیرسنتی د ر مکتب گورکانی است که با ویژگی هایی مانند توجه به هنرمند به عنوان شخص منحصربه فرد ، تاریخمند ی د ر موضوع، تقلید از ظاهر طبیعت، د نیاگرایی و تجمل گرایی؛ از هنر سنتی فاصله گرفته است. د ر حالی که مکتب هرات با ویژگی های سنتی، قابل شناسایی است که می توان به خاستگاه سنتی آن، قرارگیری هنرمند به عنوان بخشی از یک روند سنتی و د ارا بود ن موضوع و سبک تمثیلی این هنر اشاره کرد .

    کلیدواژگان: کوماراسوآمی، مکتب هرات، مکتب گورکانی، نگارگری، هنر سنتی
  • حبیبه رضوانی آهنگرکلایی، حسین اردلانی* صفحات 89-103

    این مقاله به واکاوی ابعاد اخلاقی د ر زیبایی شناسی یوریکو سایتو می پرد ازد . آثار اخیر او صریحا بر جد ایی ناپذیری زیبایی شناسی از بقیه زند گی، به ویژه د غد غه های اخلاقی، د لالت می کنند . وی معتقد است که زیبایی شناسی مستلزم غلبه بر شکاف سوژه ابژه و اتخاذ نگرش ذهنی باز، پاسخگویی، تعامل، و همکاری است. این الزامات ماهیت تجربه زیبایی شناختی و شاید به طور اساسی تر، نحوه حضور ما د ر جهان و مسیولیت اخلاقی همراه با آن را مشخص می کنند . این مقاله به این سوال پاسخ می د هد که از منظر یوریکو سایتو، چگونه قضاوت اخلاقی بر قضاوت های زیبایی شناختی تاثیر می گذارد . همچنین فرضیه این تحقیق مبنی بر آن است که از منظر این اند یشمند ، امر زیبایی شناختی از امر اخلاقی جد ا نیست و وضعیت زیبایی شناختی یک اثر هنری یا محیط شهری به وضعیت اخلاقی آن وابسته است. مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای انجام شده است. به طوری که آرای یوریکو سایتو د رباره زیبایی شناسی توصیف و جنبه های مهم جهان بینی و زیبایی شناسی وی تحلیل می شود .

    کلیدواژگان: زیبایی شناسی یوریکو سایتو، زیبایی شناسی ژاپنی، زیبایی شناسی زیست محیطی، زیبایی شناسی منفی
  • علیرضا مرادی*، سحر دیانتی صفحات 105-118

    با تاسیس سلسله وار شرکت های خارجی د ر د وره قاجار، قالی د ستباف ایرانی به عنوان یکی از اقلام اصلی صاد راتی به شکل چشم گیری د ر مسیر اد غام با اقتصاد جهانی قرار گرفت که د گرگونی هایی را د ر ویژگی های مختلف قالی از جمله طرح، نقش مایه، رنگرزی و حتی تکنیک های بافت ایجاد کرد . تاکنون همه ابعاد این تاثیرات مورد توجه قرار نگرفته است. مسیله بررسی حاضر این است که چنین روند ی چه تاثیراتی بر ابعاد فرهنگی و ویژگی های سنتی قالی ایران (نقوش، اند ازه، رنگ ها و...) د ر د وره قاجار د اشت و شرکت های خارجی قالیبافی د ر «د گرگونی» یا «شکوفایی ضمنی» الگوهای فرهنگی حاکم بر قالی د ستباف ایران چه نقشی د اشتند . هد ف این مقاله، عبارت از بازشناسی پیامد ها و تغییرات حاصل از ورود قالی ایرانی به بازارهای جهانی است. این پژوهش با رویکرد ی کیفی، د اد ه های تاریخی مربوط به تاثیرات جهانی شد ن را بر ساختار بیرونی (شامل طرح، نقش مایه و رنگرزی) و ساختار د رونی (بافت و نوع گره) قالی ایرانی د ر د و چشم اند از  نظری «گسست و تد اوم»  و «شکوفایی د ر عین گسست» مورد بررسی قرار د اد . نتایج نشان د اد که د ر تمامی عناصر و زمینه های مرتبط با قالی، منطق سود آوری و صاد رات، هرچه بیشتر غلبه د اشته است و د رنتیجه قالی ایران د چار همسان سازی فرهنگی شد ه است.

    کلیدواژگان: قالی قاجار، آنتونی گید نز، جهانی شد ن، همسان سازی
|
  • Shahryar Shokrpour*, Zahra Mehdipour Moghaddam Pages 7-22

    The Indian jewelry is something beyond merely being worn to adorn the body, and acts as a medium of Indian tradition, historical identity, and culture. Nowadays, what receives much attention from every viewer in the Indian society is the simultaneous presence of different cultures that are not expected to be removed in India, but are extend in the heart of the historical-cultural changes of India, which are well manifested in the contemporary jewelry. Thus, the present study attempts to refer to Bakhtin’s dialogism approach as a method to study the works, and discuss how dialogism has emerged in perceiving the concept of contemporary jewelry. The goal is to understand their formation based on the concepts of dialogue; because according to Bakhtin, dialogue is a special way of viewing the world. Also, the manifestations of meaning in Indian jewelry may exist implicitly; therefore, considering a context at the center of another culture and as a result of dialogue, their understanding would be possible. The study findings have been obtained via a descriptive-content design, which states that the artist, once as a creator, enters into a conversation with the audience according to the types of speech and polyphony, and once again as an audience forms the text from the outside and communicates with “the other”. So, these works act as a material medium that gives a tangible artistic form to the dialogue and allows it to circulate in the society as a speech act between self and other or between the artist and the audience. Hence, there is no first or last word in the jewelry, and their meaning is endless. Finally, we as the audience look at these works in specific personal time and place, which were apparently created in 2020 by an Indian artist; however, in fact, it does not totally belong to the artist and always refers to the past.

    Keywords: Analysis of Contemporary Indian Jewelry with the Dialogism approach of Mikhail Bakhtin (Case study: Indian Jewelry in 2020)
  • Seyedeh Nafiseh Zarghami*, Hasan Bolkhari Ghahi, Bahman Namvar Motlagh Pages 23-40

    One of the materials used in compiling the history of   Iranian art is Murraqa. Started from the primitive forms, these Muraqqas  have gradually become specialized, and, in particular with the addition of the preface, have played an important role in drawing aspects of Iranian art history. Bahram Mirza’s Muraqqa (951AH) is one of the prominent works in this regard; a collection with an important preface, and impressive images, calligraphy and embellishments. This research aims to classify visual genres in Bahram Mirza’s Muraqqa, and to describe the features and the functions of the social archigenre and its distinctive themes. The analysis is concerned with such questions as which of the genres is the dominant one, and how the style and the themes are related. It is hypothesized that the social archigenre dominates Bahram Mirza’s Muraqqa which is consisted of the themes of the court, prominent figures and their social status. Based on Gerard Genette’s theory, the paintings are of epic, social, and lyric archigenres. The article, focusing on the themes of the social archigenre, tries to show first the importance of these images and then their distinctive features. Examiantion of the content and form of these paintings shows that changing social context and possibly the tastes of the patrons of the works has inclined the painters to show   “ humans” of various social classes. The analysis of these paintings demonstrates some of the relations and aspects of the social life in the court. Moreover, it reveals parts of the ups and downs of the painting tradition of that time and its connection with the naturalism of the next generation. In Bahram Mirza’s Muraqqa, such social classes as rulers, courtiers, warriors, and servants with realistic details of their own are identifiable through visual evidence provided by the social archigenre. Methodologically, this basic research includes description, analysis, and evaluation processes which have been overlooked in some respects in previous researchs.

    Keywords: Safavid painting, Bahram Mirza’s Muraqqa, Gerard Genette, archigenre, social archigenre, realistic style
  • Leila Amini, Ali Moradkhani*, Jalaledin Soltan Kashefi, Mohammad Shokry Pages 41-56

    Aesthetics of everyday life is one of the branches of aesthetic knowledge. Until the 20th century, classical aesthetics focused on the subject of visual arts and paid less attention to the formation of fine arts in the context of human and nature’s daily life experience. During the last few decades, a movement emerged that, by avoiding that one-sided art-oriented approach, tried to create a close link between the experience of fine arts and the experience of other areas of daily life. This led to the emergence of a new field of study called the aesthetics of everyday life. Pragmatist philosopher John Dewey explained his views on the concept of aesthetic experience of everyday life in the book Art as Experience. The main purpose of the article is to find out what is the beauty of everyday life based on John Dewey’s views. Therefore, after examining various concepts and theories about the aesthetics of everyday life, two analytical examples of the aesthetics of everyday life in the architectural art of traditional Iranian houses (Mollabashi House of Isfahan) and the art of poetry (Sohrab Sepehri) are examined. The result is that the aesthetics of everyday life is the “aesthetics of presence” which, when confronted with anything, both beautiful and ugly, causes a change in the type of human presence in the new global life with a haptic pattern. The compilation of this article is in the form of taking samples from library sources and reliable internet sites, and the research method is descriptive-analytical.

    Keywords: aesthetics of everyday life, John Dewey, aesthetics of presence, architecture of traditional Iranian houses, Mollabashi house of Isfahan, poetry of Sohrab Sepehri
  • Hanif Rahimi Pordanjani*, Abdollah Aghaei Pages 57-71

    In addition to the numerous goals mentioned for Albums Prefaces, they were also an opportunity for writers and artists to defend the existence of art and artist. The present study tries to pay attention to this part of the albums prefaces and answer the question that what methods did the authors of the albums prefaces in the Tīmūrīd and Safavīd periods use to legitimize art? The purpose of this study is to analyze the historical texts of Persian Art in order to determine the methods of legitimizing art by the authors of the albums prefaces in the mentioned periods. In this way, a descriptive-analytical method was used. The statistical population of the research includes all the prefaces of the albums in the Tīmūrīd and Safavīd periods, which have dedicated a part of the text to this issue. This includes six prefaces. The method of collecting information is library-based. The findings show that for the first time, Sharaf al-Dīn ʿAlī Yazdī, by making changes in the structure of the prefaces, paved the way for writing the preface on the album. In Continue, by examining the content and arguments of the authors of the albums prefaces of Tīmūrīd and Safavīd periods, their methods of legitimizing art were extracted and compared in a table. The results show that the authors of the preface have used five methods to legitimize art, which are: 1. The Ontological Method legitimacy through the place of art in the system of existence; 2. Functional Method legitimacy through the functions of art in society; 3. Intrinsic Method legitimizing by proving the unique and legitimate basis for art; 4. Historical Method legitimizing through a reputable person and the Master-Student chain, and 5. Narrative Method legitimizing art by using Hadīths and narrations about the merits of dealing with art.

    Keywords: Album Preface, Tīmūrīd Albums Preface, Safavīd Albums Preface, Art Legitimacy, Art Defense
  • Seyed Mohsen Mousavi* Pages 73-87

    This article aims to compare the paintings of Gurkani School( paintings of Mughal Court in India) and the paintings of Herat school, based on Coomaraswamy’s thoughts. Coomaraswamy’s thoughts have been used in comparing the two schools, because there is something unexpected in his works, that is, attributing undesirable elements to Islamic art! While, other proponents of the Traditionalist School, have been praising this art. Thus, our purpose is to show the undesirable elements do not exist in the whole structure of Islamic art. Rather, it exists only in a part of this art, especially in the paintings of Gurkani School unlike the Herat School, which is approved by Coomaraswamy, as one of the glory examples of Islamic traditional art. This purpose is pursued through a descriptive-analytical research method with a comparative approach. The findings reveal that  the existence of non-traditional elements in the Gurkani School such as paying attention to the artist as a unique character, using historical subjects, imitating nature, employing worldly and luxury oriented views has separated this school of painting from Islamic art tradition. Whereas, the School of Herat is identified with its traditional characteristics, for example, having a traditional origin, conceiving the artist as a part of the traditional process, and encompassing metaphorical themes and styles.

    Keywords: Ananda Coomaraswamy, Gurkani School, Herat School, traditional art
  • Habibeh Rezvani, Hossein Ardalani* Pages 89-103

    The paper examines the ethical dimension of Yuriko Saito’s aesthetics. Her recent work explicitly points to the inseparability of aesthetics from the rest of life, especially moral concerns. She believes that aesthetics requires overcoming the subject-object gap and adopting an open-minded attitude, responsiveness, interaction, and cooperation. These requirements not only define the nature of the aesthetic experience, but also, more fundamentally, how we are present in the world and the moral responsibility that comes with it. The article addresses the question of how ethical judgment influences aesthetic judgments by Yuriko Saito. Also, the hypothesis of this research is that, from the point of view of this thinker, the aesthetic matter is not separate from the moral matter and the aesthetic status of a work of art or urban environment depends on its moral status. This paper has been done by descriptive-analytical method and data gathering is library-based. Yuriko Saito’s views on the aesthetics of the description and important aspects of her worldview and aesthetics are analyzed.

    Keywords: Yuriko Saito Aesthetics, Japanese aesthetics, Environmental aesthetics, Negative aesthetics
  • Alireza Moradi*, Sahar Dianati Pages 105-118

    Handwoven carpets as one of the main export items of Iran during the Qajar period underwent significant integration with the world economy after a series of foreign companies were established. As a result, the design, pattern, dyeing, and even weaving techniques of carpets changed significantly. There have not been enough considerations of all of these effects so far. We investigate the effects such a process had on Iranian carpets (patterns, sizes, colors, etc.) We examine the impact of such a process on the cultural dimensions and traditional characteristics of Iranian carpets (patterns, sizes, colors, etc.) during the Qajar period and the “implicit flourishing” of cultural patterns by foreign carpet weaving companies. What was the dominant cultural pattern that influenced Iranian hand-woven carpets? The purpose of this article is to recognize the consequences and changes resulting from the integration of Iranian carpets into global markets. This study presents historical data on the effects of globalization on Iranian carpets’ external structure (design, pattern, dyeing) and internal structure (texture and knot type) from two theoretical perspectives: “rupture and continuity” and “Flourished despite the rupture”. In all fields and elements related to carpets, the logic of profitability and exports has become more dominant, resulting in cultural assimilation of Iranian carpets.

    Keywords: Qajar carpet, Anthony Giddens, Globalization, Assimilation